Sunday 26 June 2011

Zwitserleven Round Texel Race : Booth Family Line Honours; Heemskerk/Tentij Overall Win

Mischa Heemskerk and Bastiaan Tentij win Zwitserleven Round Texel Race 2011. Image copyright Thom Touw.

by SailRaceWin

Mitch Booth crewed by son Taylor (AUS) was first over the finishing line in the breezy Zwitserleven Round Texel Race on Saturday, 25th June. They were chased hard to the finish by the Bousholte brothers, also sailing a Nacra 20 cat.

The handicap win has provisionally gone to F18 sailors Mischa Heemskerk and Bastiaan Tentij, followed by Coen de Koning and Thijs Visser. Mitch and Taylor Booth are third on handicap.

First mixed crew over the finishing line was Chris Sproat and Georgina Burke.

Full report in Dutch:

Heemskerk/Tentij winnen ook 34ste Zwitserleven Ronde om Texel

by Diana Bogaards

De kersverse Nederlandse kampioenen catamaranzeilen, Mischa Heemskerk (Roelofarendsveen) en Bastiaan Tentij (Den Haag), wonnen op zaterdag 25 juni 2011 ook de 34ste Zwitserleven Ronde om Texel. Die begon rond 13.30 uur op spectaculaire wijze met een voor-de-windse start, dus met de spinnakers op. En dat met een dikke windkracht vijf. Dit zorgde voor de nodige capsizes en aanvaringen, waarbij ook enkele favorieten vroegtijdig sneuvelden. Vervolgens werd de lage waterstand op het Wad de beslissende factor. Mitch en zoon Taylor Booth (AUS) pakten na 2 uur, 49 minuten en 52 seconden de line honours. Het beste mixed duo werd Chris Sproat en Georgina Burke uit Engeland. Er waren veel uitvallers. Van de 400 gestarte boten kwamen er slechts 147 door de finish. Overal strandden cats, maar persoonlijke ongelukken deden zich niet voor.

'Ik besef het nog niet helemaal hoor", zei Mischa Heemskerk net nadat hij zijn Cirrus F18 op het Texelse zand parkeerde. 'Met het door de branding varen, ging de spinnakerzak kapot en is de spinnaker (extra voorzeil) eruit gespoeld. Dus tien seconden voor de start hadden we 'm moeten hijsen, maar wij kregen de spi niet omhoog. Toen heb ik flink achteruit zitten bidden en Bas was hard aan het knopen. Ondertussen voer iedereen weg met de spi erop. Ik heb nog wat harder gebeden en uiteindelijk kwam ie omhoog. Bas zei toen: 'Het is goed als je boos bent, maar wel met iets van safety erin'. Ik zei ja dat doe ik", vertelt Heemskerk lachend terwijl hij nee schudt met zijn hoofd.

'We hebben echt keihard geknald. Bij de vuurtoren waren we alweer vijfde." Daar lagen Gunnar Larsen en Sam Frank op handicap nog eerste overall, te midden van de 20-voeers. Kort daarna klommen Heemskerk en Tentij op naar de tweede plek van de F18's. 'Bij de VC-boei waren we eerste. Toen zagen we de 20-voeters dreggen. Die liepen allemaal langs de boot, dus riep ik dat de zwaarden omhoog moesten."

Heemskerk waarschuwde tevens zijn directe concurrent Gunnar Larsen. 'We hebben de roerbladen nog omhoog gedaan en ik denk dat we zeker een kwartier lang zo hebben gevaren. Het was alleen maar over de grond schrapen. Gunnar is daar wat achterop geraakt en Coen (de Koning) liep in."

'Werken als een paard'

'Toen we weer konden varen stond een roer te ver onder en de ander te ver naar achter. Ik zei tegen Bas: 'Alles is perfect, hup werken als een paard.' Hij heeft zijn handen wel drie keer in de rondte getrokken. We liepen als een dolle." Naast Heemskerk staat Bastiaan Tentij te glimmen. Hij wint voor het eerst in zijn sportieve carrière deze prestigieuze catamaranrace: 'Ja, dat is fantastisch. Het eerste jaar dat we samen voeren, werden we tweede. Om dan nu te winnen, is geweldig. Vooral in deze condities, echt prachtig. Het was hard werken, dus ik ben blij dat ik hier sta." Met deze eindzege haalt het duo tevens nog een extra donatie op voor KWF Kankerbestrijding. Heemskerk: 'Ik kreeg vanochtend van Arjen Hofman, zeiler en plastisch chirurg, een sms dat hij 1.000 euro zou doneren als wij zouden winnen."

Mitch Booth terug naar zijn roots

Met de broers Bouscholte in hun kielzog, kwamen Mitch en Taylor Booth vanmiddag als eerste door de finish. Biede teams voeren op een standaard Nacra carbon 20. Glunderend doet vader en momenteel schipper van Team China in de America's Cup, Mitch Booth, verslag van zijn race rondom het eiland. 'Het is geweldig om dit samen met je zoon te doen. We hebben echt plezier samen. Dit is terug naar de roots van catamaranzeilen. De Ronde om Texel is het hoogtepunt van de catsport. We hadden vijf jaar niet meer samen op dit soort boten gevaren. Om dan bij de eerste poging zo succesvol te zijn, maakt me blij."

Ze kregen de line honours niet cadeau. 'Het was nogal chaotisch bij de start, omdat het zo hard woei en het pal voor de wind was. Daarna spreidde het veld zich meer en konden wij weglopen van de kleinere cats. Het was spannend tot aan de VC-boei op het Wad. Helaas liepen de twee koplopers, Xander Pols en Peter Vink, vrij hard aan de grond. Wij ook, maar wij kwamen er wat beter van af dan zij. Dat was het beslissende moment in de race. Daarna hebben we de rest achter ons gehouden." Al hielden de broers Hans en Ronald Bouscholte de vader/zoon combinatie wel scherp. Taylor Booth: 'Hij pushte ons de hele race en heeft ons echt aan het werk gezet. Petje af voor hem."

Pech voorin

Het Boskalis Nacra carbon 20 team Xander Pols (Rotterdam) en Sascha Larsen (Hoek van Holland) schoot uit de blokken. Ze lieten er geen gras over groeien, maar op het Wad ging het mis. Xander Pols: 'Het was echt een mentaal Rondje. We hadden onderaan bij de boot (aan de strandzijde) een goede start. Dan maak je de binnenbocht, omdat het startschip op zee vaak wat naar achteren ligt en dat was nu ook zo. Bij de vuurtoren en gate waren we eerste boot. Vlakbij de VC-boei was het een halfwinds rak en hadden we de zwaarden al best hoog staan. Je weet dat het ondiep is, maar dit was amper 30 centimeter water. We waren gewoon te vroeg. Het zwaard zat vast aan de grond en dan balanceer je op je neuzen en de spinnakerboom. Dat is niet goed, dus heb ik 'm om laten vallen. Maar ja, dan lig je ongeveer twintigste boot en moet je je herpakken.

De voorste boot gingen we niet meer inhalen, maar we zagen dat de derde plek nog wel kon. Toen ging de knop om en zijn we hard gaan varen. Vergeten wat er is gebeurd en gas geven. Dat is gelukt, we kwamen als derde binnen. Het was heel bepalend dat er geen water was. Dat is jammer, maar het is all in the game, dit is Texel. Het is gewoon een cowboy race waar we elk jaar weer van genieten." En dat deed ook zijn bemanning Sascha Larsen: ''Ja, we hebben lekker gevaren en ons terug geknokt. Het is net zo genieten als toen ik tien jaar geleden met Mitch Booth als eerste over de finish kwam. Dat gevoel had ik nu weer. Het is geweldig dat Mitch nu weer de line-honours heeft."

Tweede plekken

Coen de Koning (Hoorn) en Thijs Visser (Amersfoort) kwamen ruim een minuut na Heemskerk en Tentij als zevende over de lijn. Dat leverde het duo een tweede plaats overall op. De Koning: 'Net als iedereen hebben we last gehad van de ondiepte bij de VC boei. Ook wij raakten de grond. We hebben geprobeerd met opgetrokken zwaarden en roeren aan de wind te varen en dat ging moeilijk. Je moet daar een beetje handig mee omgaan. Toen zijn we nog opgeklommen van de vierde plaats naar de eerste van de F18's. Bij Oudeschild kwam Mischa ons voorbij aan de wind en die hebben we niet meer kunnen inhalen."

Op line honours waren het dus de broers Hans en Ronald Bouscholte die als tweede binnen kwamen. Ronald Bouscholte: 'Het ging goed. Er was het hele traject veel wind en het was vooral spannend bij de VC boei aan de andere kant van het eiland. Iedereen liep daar met het zwaard aan de grond. Toen werd het afwachten wie als eerste weer water had en dus weer verder kon varen. Dat waren Mitch en wij. Wij lagen vervolgens een stuk voorop, maar uiteindelijk haalde Mitch ons toch weer in. Wij konden hem daarna niet meer voorbij varen."

Vleugeltest geslaagd

Ook al kwamen ze niet vooraan binnen, het experiment het vleugelzeil is volgens Herbert Dercksen toch geslaagd. 'Veelbelovend", aldus Dercksen. 'Het is allemaal nieuw, dus we moeten alles nog uitvinden, zeker onder deze omstandigheden. Eigenlijk leerden we gaandeweg de race hoe we overstag moesten gaan. Het is moeilijk om de boot weer op snelheid te krijgen als de wind even wegvalt uit het zeil. Maar we zijn er trots op dat we de eersten zijn die met een vleugelzeil rondom Texel zijn gevaren. Het zeil heeft zich goed gehouden en we zijn dik tevreden."

Favorieten vroegtijdig uitgeschakeld

Al voor de start moesten Carolijn Brouwer en Jeroen van Leeuwen (Scheveningen) afhaken met aanzienlijke schade aan hun 16-voet viper. Zij waren zowel op handicap als voor de mixed multihull klasse serieuze podiumkandidaten, maar werden door een Prindle 16 aangevaren. Hetzelfde overkwam de Britten William Sunnucks en Oliver Egan met hun M20 Vampire. Deze favorieten voor de line honours moesten eveneens onverrichter zaken terugkeren. Olympisch zeilster Renee Groeneveld overleefde haar vuurdoop op de catamaran niet en sloeg nagenoeg precies op het startschot en op de startlijn over de kop. 'Het was een beetje te veel van het goede voor een eerste keer. Maar ik heb er wel een nieuwe hobby bij.'

Top drie op line honours

1. AUS - Booth/Booth
2. NED- Bouscholte/Bouscholte
3. NED - Pols/Larsen

Top drie op handicap:

1. NED - Heemskerk/Tentij
2. NED - De Koning/Visser
3. AUS - Booth/Booth

De prijsuitreiking volgt vanavond na het optreden van Kane. Daarna zal het feest nog tot de vroege uurtjes duren. Daarmee neemt de Ronde om Texel afscheid van haar enthousiaste hoofdsponsor Zwitserleven.

WK Slalom Finaledag: Nederlands en Duits succes

Na tien voorrondes maakten de beste twintig surfers zich vanmiddag op voor de losers- en winnersfinal. Doordat de wind dwars op het strand waaide, werd er besloten door de wedstrijdleiding om een spectaculaire beachstart te organiseren. Het publiek zag dat ook wel zitten en met honderden stonden ze op de waterlijn het spektakel te aanschouwen. Na het startsignaal stormden tien mannen met hun materiaal het water in, klauterden op hun board en probeerden door de hoge branding heen op snelheid te komen. Zo'n wedstrijdvorm is al lang niet meer gehouden en deze editie zal zeker zijn herintrede doen in het windsurfen.

Bernd 'I-just-come-to-practice' Flessner (GER) had tijdens de voorrondes zoveel voorsprong opgebouwd, dat de finale een formaliteit was. Spannender was het voor de rest van de tien beste windsurfers. Texelaar Adriaan van Rijsselberghe begon de finale met een geweldig gescoorde zesde plek overall en qua punten was het nog mogelijk om naar een derde plek te surfen. Door de lastige beachstart kwam hij als zesde bij de eerste boei en behield die plek tot de finish.

Er gold tijdens dit WK Slalom ook een Jeugdcategorie en die werd gewonnen door onze eigen meervoudig Nederlands Kampioen Jordy Vonk. Hij schudde menig buitenlander van zich af en eindigde overall op de 23 plek.